Belgijskie Liège to kolejne europejskie miasto, do którego (po sześćdziesięciu latach przerwy) powróciły tramwaje. Było to możliwe dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu. 25 kwietnia rozpoczęły się przejazdy promocyjne z pasażerami, zaś w poniedziałek, 28 kwietnia, regularne kursy. Spłata inwestycji potrwa 31 lat.
Tramwaje do Liège powróciły niemal dokładnie po sześćdziesięcioletniej przerwie. Miasto jest czwartym co do wielkości ośrodkiem w Belgii. Liczy ok. 200 tys. mieszkańców.
– Powodów, dla których warto było zbudować linię tramwajową, jest wiele. Po pierwsze, tramwaj jest skutecznym środkiem transportu. Linie 1 i 4 są najczęściej uczęszczane. Nie było już możliwości dodawania autobusów na naszych drogach. Po drugie, niezbędne jest zapewnienie dobrego rozwiązania pod kątem mobilności, szybkiego, prestiżowego i wygodnego dla wszystkich, w tym pracownikom, studentom, osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, emerytom, którzy z wyboru lub konieczności korzystają z transportu publicznego – tłumaczy Willy Demeyer, burmistrz Liège i dodaje:
– Tramwaj to również przyjazny środowisku środek transportu w czasie, gdy zrównoważony rozwój wydaje się być potrzebny bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Wreszcie tramwaj jest ważnym wektorem planowania przestrzennego. Faktycznie, w ramach inwestycji zostało odnowionych 50 hektarów przestrzeni publicznych.
Nowa linia tramwajowa o długości 11,7 km łączy części Coronmeuse i Sclessin. Tramwaj przebiega przez centrum miasta. Dzięki inwestycji możliwa była przebudowa placu centralnego. Poszerzono strefy piesze i utworzono ścieżki rowerowe. Trzynaście lat upłynęło, odkąd władze miasta opublikowały pierwsze opracowanie, z którego wynikało, że tramwaje poprawią mobilność obywateli. Decyzje argumentowano wówczas faktem, że w całkowicie przeludnionym centrum kursowało dziennie 4 000 autobusów. W historycznym sercu nie było już możliwości powiększenia przestrzeni zarezerwowanych dla dworców autobusowych ani szans na zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej. Tramwaje kursowały w Liège do 31 sierpnia 1964 roku. Ten środek transportu zawieszono ze względu na zły stan torów.
W piątek 25 kwietnia odbyło się oficjalne otwarcie linii tramwajowej. W wydarzeniu uczestniczył nie tylko Willy Demeyer, burmistrz miasta Liège, ale także François Desquesnes, minister mobilności i infrastruktury, Robert De Groot, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego, oraz dyrektorzy projektu. W ceremonii uruchomienia tramwaju i pierwszego oficjalnego przejazdu uczestniczyło ok. 500 osób. Przez weekend odbywały się promocyjne przejazdy dla mieszkańców, zaś od poniedziałku, 28 kwietnia, rozpoczęły się normalne rozkładowe kursy.
Również pierwszy regularny kurs miał specjalną otoczkę. Zgodnie z zapowiedzią pierwszym tramwajem przejechał się ponownie burmistrz Liège, Willy Demeyer.
– Wsiądę do pierwszego tramwaju odjeżdżającego z Liège Expo chwilę przed 5 rano i przejadę całą trasę w obie strony. W ciągu dnia odbiorę mamę, z którą przejdę całą trasę z powrotem do Violette – zapowiadał w piątek.
Liège już planuje rozbudowę świeżo wybudowanej linii tramwajowej. W planach jest poprowadzenie tramwaju w kierunku Herstal i Seraing (3,2 km w kierunku Herstal i 2,6 km w kierunku Seraing). Obecnie do dyspozycji pasażerów są 23 przystanki. Tramwaje kursują w godzinach szczytu co 4,5 minuty.
Przygotowania do tej olbrzymiej inwestycji nie były łatwe. Miasto dopiero za trzecim podejściem wybrało wykonawcę robót. Zarówno budowa, jak i eksploatacja linii tramwajowej jest wynikiem współpracy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Kontrakt wygrało konsorcjum Tram'Ardent, w skład którego wchodzą producent tramwajów CAF (dostarczył tramwaje Urbos o pojemności 310 pasażerów), firma budowlana Colas oraz firma DIF, która zapewniła finansowanie. Miasto będzie płacić za dostęp do toru i eksploatację linii przez 31 lat. Przewoźnikiem jest TEC – Transport En Commun. Do obsługi linii pozyskano 20 tramwajów dwukierunkowych. Pojazdy posiadają 8 podwójnych drzwi z każdej strony. W środku znalazło się 58 miejsc siedzących, 3 wydzielone przestrzenie dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i wózki spacerowe oraz 2 stanowiska dla osób niewidomych z miejscem pod siedziskiem dla psa przewodnika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.